Publicaties
Complexe vraagstukken, rijke oplossingen
Vraagstukken die ertoe doen, verdienen een aanpak die ertoe doet. En dan hebben we het niet per definitie over grote interventies of ingewikkelde scenariotrajecten…
Anders kijken naar strategische planvorming
Elk jaar zien in het onderwijs honderden strategiedocumenten het licht…
Interview Sumer Sen
Ze zijn er: de jongeren die na een moeilijke schoolloopbaan hun talenten volledig waarmaken, dankzij hun eigen…
Kleine vaardigheden, grote gevolgen
Als het samenspel rond complexe vraagstukken niet goed verloopt, komt dat vaak gewoon doordat we niet goed luisteren, waarnemen en vragen stellen. Dat is met simpele handgrepen te verbeteren. Door alert te zijn op je eigen kleine vaardigheden en zet je de toon voor een andere (bestuurs)cultuur.
Goed bestuur vraagt vooral om wijsheid
Er is in vijftien jaar veel veranderd in het bestuur van het onderwijs. Maar is anders ook altijd beter? Niet vanzelf. Er lijkt iets te missen wat juist in deze tijd vol complexiteit hard nodig is, schrijft Harm Klifman.
Een zuiver samenspel
Het samenspel van toezichthouders en bestuurders in het onderwijs verloopt nog te vaak stroef. Wat is er aan de hand en wat kan helpen?
Andere waarden, morele opvattingen
De waarden van onze tijd kleuren ons gedrag vaak zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Waar vind je het lef om daarop te variëren?
Méér dan een nieuwe collega
Hoe maak je van deelname aan een selectieproces een waardevolle leerervaring voor ieder commissielid en de commissie als geheel?
Over wat je niet las
Het vinden van een goede vorm voor (zelf)onderzoek kan voor besturen en raden van toezicht een zoektocht zijn. Harm Klifman, Jan Bot en Petra Ligtenberg openen de deur naar een alternatieve aanpak.