Boek en begeleidingsaanbod voor een rijkere opbrengst van (zelf)evaluaties in bestuur en toezicht
Het vinden van een goede vorm voor (zelf)onderzoek kan voor besturen en raden van toezicht een hele zoektocht zijn. Dat geldt voor de jaarlijkse verplichte zelfevaluatie, maar ook voor andere momenten van reflectie. Met het bijzondere boek ‘Over wat je niet las. Poëtische reflecties over goed bestuur’ openen Harm Klifman, Jan Bot en Petra Ligtenberg de deur naar een rijkere opbrengst van zelfevaluaties.
Verplicht ritueel of waardevol zelfonderzoek?
In de code goed onderwijsbestuur is bepaald dat raden van toezicht jaarlijks een zelfevaluatie moeten uitvoeren. Die verplichting wordt heel verschillend ervaren. Sommige raden van toezicht zien het als een noodzakelijk ritueel. Daarbij gaat de aandacht soms meer uit naar het leveren van bewijzen van goed bestuur, dan naar reflectie en herkenning. Andere raden van toezicht pakken de zelfevaluatie juist heel serieus op. Doen wij de goede dingen en doen we die dingen goed?
Andere gebruiksmomenten
In aanvulling op de verplichte zelfevaluatie kan zelfonderzoek ook op andere momenten relevant zijn. Aan het eind van elke vergadering bijvoorbeeld, om te zien of er gedaan is wat er gedaan moest worden. Als er vacatures binnen de raad te vervullen zijn: over welke expertise zouden kandidaten idealiter beschikken? Of als er geschillen van inzicht zijn die moeilijk te overbruggen blijken. Voor al die momenten biedt ‘Over wat je niet las’ een alternatieve aanpak.
Wat ‘Over wat je niet las’ bijzonder maakt
‘Over wat je niet las’ bestaat uit een boek (dat los te koop is) en een begeleidingsaanbod waarin de principes ‘anders, beter, wijzer’ zijn vertaald naar de praktijk van het onderwijstoezicht. In het boek staan 27 poëtische reflecties op woorden en begrippen uit het governance-jargon centraal. Elke reflectie is een combinatie van woord en beeld die bestuurders en toezichthouders uitnodigt mee te gaan in een andere manier van reflecteren: een benadering die aansluit bij hun persoonlijke ervaring en daardoor een echte dialoog mogelijk maakt. Dat maakt ‘Over wat je niet las’ een waardevol geschenk voor alle huidige en toekomstige bestuurders en toezichthouders.
Boek + begeleidingsaanbod voor een nog rijkere opbrengst
Bij ‘Over wat je niet las’ is een begeleidingsaanbod ontwikkeld. Daarin maakt het traditionele zelfonderzoek (formeel, statisch, zittend aan tafel, met een vaste agenda en onder leiding van de voorzitter) plaats voor een dynamische setting waarin toezichthouders in tweetallen langs posters met poëtische reflecties lopen en bij elke poster associaties uitwisselen. Een begeleider van Bureau de Bedoeling volgt de gesprekken, geeft input, registreert wat zich aandient en koppelt dit aan het eind terug. Ervaringen wijzen uit dit zorgt voor openheid en wederzijds begrip en daarmee voor een rijkere bijdrage aan dat waar het allemaal om te doen is: goed bestuur dat goed onderwijs op scholen ondersteunt en mogelijk maakt.
Over de auteurs
‘Over wat je niet las’ is gemaakt door Harm Klifman, Jan Bot en Petra Ligtenberg, allen verbonden aan Bureau de Bedoeling. Neerlandicus en filosoof Harm Klifman werkte 25 jaar bij een werkgeversorganisatie in het onderwijs en vervolgens als senior adviseur bij een adviesbureau. Hij is auteur van verschillende boeken over goed bestuur in het onderwijs. Pedagoog Jan Bot werkte 40 jaar in het funderend onderwijs, waarvan vele jaren als toezichthouder en bestuurder. Zijn foto’s en verhalen worden veel gebruikt in het onderwijs en daarbuiten. Procesbegeleider/ kunstenaar Petra Ligtenberg neemt inspiratie uit de kunst en het taoïsme mee in haar werk als procesbegeleider en toezichthouder.
Wil je graag weten wat de samenstellers van ‘Over wat je niet las’ heeft bewogen tot het maken van dit boek? Klik hier voor de link naar de podcast ‘Over wat je niet las’.
Bestellen?
Het boek ‘Over wat je niet las’ is voor € 29,95 inclusief verzendkosten te bestellen met de linkerknop hieronder. Wij verzenden eerst uw bestelling, daarna ontvangt u van ons een factuur. Hebt u interesse in het begeleidingsaanbod? Gebruik dan de rechterknop. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Andere publicaties
Méér dan een nieuwe collega
Hoe maak je van deelname aan een selectieproces een waardevolle leerervaring voor ieder commissielid en de commissie als geheel?
Anders kijken naar strategische planvorming
Elk jaar zien in het onderwijs honderden strategiedocumenten het licht…
Interview Sumer Sen
Ze zijn er: de jongeren die na een moeilijke schoolloopbaan hun talenten volledig waarmaken, dankzij hun eigen…
Nieuwsbrief
Ontvang onze nieuwsbrief om altijd op de hoogte blijven van de
laatste ontwikkelingen binnen Bureau de Bedoeling
"*" geeft vereiste velden aan