Anders kijken naar zelfevaluatie

Terug

We zaten aan de koffie. Eén jaar RvT alweer in de nieuwe samenstelling, het was om voor ze het wisten. Tijd voor de eerste zelfevaluatie, onder externe begeleiding. En dus ging vorige week de telefoon: of BdB die externe begeleiding kon verzorgen? Nu zaten we aan tafel, halverwege de koffie. Ik besloot het maar gewoon te zeggen: “Ik geloof niet dat ik dit moet doen.”

Er viel een stilte, ook door mijn eigen ongemak. “Je weet hoe het verdergaat”, zei ik toen. “We voeren gesprekken of er worden vragenlijsten ingevuld, we doen een sessie en dan komt het verslag. En al spreken we af dat jullie dat zelf schrijven, toch vragen jullie me een paar regels op papier te zetten. Dus schrijf ik het verslag en dan gaat ergens in het voorjaar van 2022 wéér de telefoon.

Maar wat als we er nou eens anders naar kijken? Als jullie nou eens tien jóngeren uitnodigen voor de koffie? En dan aan die jongeren uitleggen wat jullie toevoegen aan hun onderwijsorganisatie?”

Weer was het stil. De secretaris van de RvT was de eerste die reageerde. “Maar wij hoeven toch geen verantwoording af te leggen aan leerlingen?” Het klonk bezorgd.

“Nee”, zei ik, “niet echt. Maar daar gaat het niet om. Als jij het aan jongeren kunt uitleggen, kom je zelf tot de essentie. Dát is waar het om gaat.”

Ook nieuwsgierig hoe jij de eindgebruiker (leerling, ouder, cliënt) een spiegel kunt laten zijn voor jouw organisatie? Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Laten we kennismaken!

Speelt in jouw organisatie een lastig vraagstuk? Zoek je een tijdelijke of vaste baan in het publieke domein? Of ben je nieuwsgierig naar wie we zijn en wat we doen? Maak nu een afspraak voor een persoonlijk gesprek en laten we onderzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Nieuws & artikelen

Nieuwe Nederlanders in het Nederland van Nu
Nieuwe Nederlanders in het Nederland van Nu

Op 4 maart 2025 organiseren we voor iedereen met hart voor onderwijs een bijeenkomst over Nieuwe Nederlanders in het Nederland van Nu.

Lees meer
Over wat je niet las
Over wat je niet las

Het vinden van een goede vorm voor (zelf)onderzoek kan voor besturen en raden van toezicht een zoektocht zijn. Harm Klifman, Jan Bot en Petra Ligtenberg openen de deur naar een alternatieve aanpak.

Lees meer
Bestel ‘Hoe is het met jou?’ met korting
Bestel ‘Hoe is het met jou?’ met korting

Het boek ‘Hoe is het met jou? Lessen uit een pedagogisch ecosysteem’ van Astrid Ottenheym en Robbin Haaijer is nu met een aantrekkelijke korting te koop.

Lees meer
Een zuiver samenspel
Een zuiver samenspel

Waardoor verloopt het samenspel van toezichthouders en bestuurders vaak zo stroef? Harm Klifman en Robbin Haaijer onderzoeken wat er aan de hand is.

Lees meer

Nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief om altijd op de hoogte blijven van de
laatste ontwikkelingen binnen Bureau de Bedoeling

"*" geeft vereiste velden aan