Christine van Empel vertelt welk inzicht zij meenam van de recente strategiedag voor Gezinshuis.com, een organisatie in de jeugdzorg.
Over de opdrachtgever
Gezinshuis.com is een landelijke non-profit organisatie vóór en door gezinshuizen. Een gezinshuis is een kleinschalige vorm van jeugdhulp en zorg voor uithuisgeplaatste jeugdigen. Professionele gezinshuisouders vangen hen op in hun gezin in een zo ‘normaal’ mogelijke leefomgeving. De groei van Gezinshuis.com wordt gevoed door de landelijke trend om enerzijds meer kleinschalige zorg te organiseren en anderzijds meer eigen invulling te geven aan zorg.
De vraag
Bij Bureau de Bedoeling willen we de domeinen onderwijs, jeugdzorg en kinderopvang verbinden. Daarom zei ik graag ‘ja’ op de vraag van Gezinshuis.com voor het organiseren van een strategiedag. Tijdens de dag werden de teamleden van Gezinshuis.com uitgedaagd te kijken welke ontwikkelingen van buiten van invloed zijn op hun organisatie. De steeds scherpere eisen van gemeenten aan gezinsouders en de verschillen in regelgeving tussen gemeenten stonden met stip bovenaan. Ook invloedrijk bleken de Hervormingsagenda Jeugd en de bezuinigingen op jeugdzorg. Een verschil in context met het onderwijsveld is de positie van Gezinshuis.com als franchise-onderneming. Hoe ontwikkel je door? Welke producten zet je in? Wat kost dat? Zijn er ook andere organisatievormen waarin deze zorg geleverd kan worden?
Mijn reflectie
Een van de inzichten die ik zelf mee naar huis nam, is dat in de jeugdzorg, net als in het onderwijs, het gesprek over de jeugd lijkt te verharden. Ik vraag me af waar dat door komt. Is het de jeugd die verandert, of veranderen de context en ons oordeel over kinderen, in het bijzonder kinderen die extra aandacht nodig hebben? Daarover zou ik graag eens met mensen uit de jeugdzorg en het onderwijs van gedachten wisselen. Heb je interesse? christine@bureaudebedoeling.nl.